Biológia terepgyakorlat a Duna-Ipoly Nemzeti Parkban (2022. október)

A biológia terepgyakorlat célja a tantermen kívüli, terepi megfigyelések gyakorlása, a fajismeret bővítése. Idén a Duna-Ipoly Nemzeti Park területén zajlott a program. Igénybe vettünk külsős szakembereket, szervezett programokat, valamint tanári magyarázatok is gyakran elhangzottak. A megfigyelt életközösségek: ártéri ligeterdő, gyertyános tölgyes, cseres tölgyes, bokorerdő, nedves rét voltak. A diákok fajismertető kiselőadásokkal készültek a hazai erdők élővilágából. A patakok élővilágával úgy ismerkedtünk, hogy a diákok által szűrővel fogott állatokat sztereómikroszkóp segítségével egy nagy képernyőn nézhettük meg.

Többféle vetélkedő szolgálta a játékos ismeretszerzést.

Nagyon érdekesnek és szépnek bizonyult az éjszakai túra a Börzsönyben.

Az egyheti szállás és étkezés a jelenlegi körülmények között túl drága lett volna, ezért igyekeztünk csökkenteni a költségeket azzal, hogy csak egy éjszakát töltöttünk a táborban, a többi napon ingáztunk.

Gyönyörű őszi napsütésben láthattuk a Dunát és a tájat a Nagymaros-Zebegény túránkon. A Vácrátóti Botanikus Kertben szakvezetésen vettünk részt és meglátogattuk a Karbon Házat is, ahol a fenntartható háztartásról kaptunk információkat.

Frekot Erika

a terepgyakorlat vezetője

Diákunk beszámolója:

2022. október 3-án kezdetét vette a 10.c és 9.c osztály terepgyakorlata. Hétfőn egy kismarosi ártéri erdőben jártunk, ahol rengeteg új fajról tanulhattunk Frekot Erika és Kónya Kitti tanárnő segítségével, vagy a diákok kiselőadásaiból.

Kedden és szerdán a Börzsönybe vitt az utunk, túráink szakmai programokkal voltak dúsítva. Sajnos csak egy éjszakát tudtunk a Kismagos táborban tölteni.

Először állati nyomoknak tanulhattunk meg utánajárni, majd különböző növényeket határoztunk meg. Bár csak egy napot tudtunk ott aludni, a már-már hagyománnyá vált tábortüzes sütögetés most sem maradhatott ki. Éppen a szarvasbőgés időszaka után mentünk, de az éjszakai túra így is felejthetetlen maradt.

Szerdán egy túra keretén belül végigjárhattuk Királyrét csodálatos tanösvényét. Telepített fenyőerdőt is láttunk, illetve vadszedret is kóstolhattunk. Vízvizsgálaton vettünk részt a Dunavirág vízibusz program keretében.  A vízből szűrők segítségével foghattunk ki kisebb élőlényeket, például szitakötő lárvákat, laposférget és víziskorpiót.  Nagyon élveztük (bár néhányan nem úszták meg szárazon).

Csütörtökön egy hegyi túrára indultunk, ott sem szűkölködtünk a látnivalókban.

Elérkezett a péntek, egyben az utolsó nap. A Vácrátóti Botanikus Kertben vettünk részt egy szervezett látogatáson. A kertet rendszeresen bővítik új fajokkal, így soha nincs hiány az érdekes látnivalókból.

A hét végére, igaz fáradtan, de rengeteg felejthetetlen emlékkel tértünk haza.