Felvidéki séta

2013. november 8-10.

A 3 nap alatt több, híres, egykoron magyar várost látogattunk meg. Elsősorban Selmecbánya Körmöcbánya, Besztercebánya, Zólyom és Bajmóc volt az úti célunk. Pénteken 3 és fél óra utazás után érkeztünk meg az egykori Magyar Királyság egyik legjelentősebb bányavárosába, Selmecbányára. A város a Selmeci-hegységben található, ahonnan nagyon sok, kedves diákhagyomány származik. Itt kb. 200, különböző magyar iskolából érkezett diák és tanár tekintette meg az Óvárat és a Kammerhoffot, majd naplemente után megemlékeztünk Petőfi Sándorról, és megkoszorúztuk hazánk egyik legnagyobb költőjének és forradalmárának emléktábláját. Petőfi Sándor tiszteletére még a Himnuszt is elénekeltük.

Kalandos út után értük el Zólyom városát, ahol mindenki elfoglalta a szobáját. A vacsora után pedig valamennyien összegyűlve élvezhettük a „népitánc-társulat” szórakoztató előadását, amihez mi is csatlakoztunk.

Az első nap fáradalmai után, másnap 9 órakor már úton voltunk Bajmóc felé. A bajmóci vár különlegessége és gyönyörű fekvése mindenkit elvarázsolt.  Személy szerint engem is ez a látnivaló fogott meg a leginkább.

A délután folyamán még megismertük az Apponyiak gazdag könyvtárát, illetve Nyitra városában fogyasztottunk el egy finom és bőséges ebédet. Kicsit  szitáló esőben, de nagyon lelkesen énekeltük el Kodály emléktáblájánál  „ A csitári hegyek alatt” című népdalt.

Az este folyamán volt lehetőségünk jobban megismerni egymást a különböző iskolákból érkezett diákokkal.

Hazaindulásunk előtt a zólyomi várnál megkoszorúztuk a magyar szerelmi költészet atyjának, Balassi Bálintnak az emléktábláját. Végül Besztercebánya és Körmöcbánya zárta a 3 napos kirándulásunkat.

Köszönjük a Rákóczi Szövetségnek, hogy lehetővé tette ezt a kirándulást, és hogy szívügyének tekinti a Felvidék egykoron Magyarországhoz tartozó településeinek megismertetését a mai ifjúsággal. Múltunk egy „darabkáját” fedezhettük fel ezen az úton, ami bizonyára segít eligazodni a mában, segíti a történelmi  ismeretek elmélyítését.